Kunskap om klubbarna viktig

img_4666
Claes-Göran Färnqvists stora idrottsintresse är till stor nytta i hans arbete som säljare hos Sponsorkonsulterna.
I sitt arbete är han i kontakt med sponsorer till elitklubbar i många olika idrotter
– Det är ett roligt arbete. När man ringer en kund kan man munhuggas lite grann om man vet att de håller på ett annat lag. Även om man inte lyckats sälja något vid ett samtal, har det ändå varit givande att få samtala, säger han.
Claes-Göran har varit hos Sponsorkonsulterna i fem år. Han vet vad som gör en bra säljare hos företaget:
– Man måste ha ett stort idrottsintresse och vara uppdaterad på hur det går för klubbarna, säger han och fortsätter_
Han påpekar även andra kvaliteter man måste ha:
– Man måste ha uthållighet.  Inom försäljning går det upp och ner, men är man uthålligt så går det bra i längden.
Som säljare på Sponsorkonsulterna representerar man förutom sin egen arbetsgivare, även de klubbar man säljer åt.
– Vi är klubbarnas förlängda arm. När man representerar någon är det viktigt att vara artig och trevlig.